Gepubliceerd op 06-09-2016

Schadevrije jaren

betekenis & definitie

Verzekeringsmaatschappijen hanteren schadevrije jaren om klanten te stimuleren schadevrij te rijden. Het aantal schadevrije jaren dat een klant heeft is van invloed op de hoogte van de no claim korting. Hoe meer schadevrije jaren, hoe lager de premie is. Bij schade moet de klant een aantal schadevrije jaren inleveren.

Het aantal schadevrije jaren wordt registreert in Roy-data, een centraal registratiesysteem dat voor alle verzekeraars beschikbaar is. Hierdoor is het mogelijk om het aantal schadevrije jaren dat men heeft mee te nemen naar een nieuwe verzekeraar. Het maakt niet uit of iemand leaset of niet, want ook leasemaatschappijen registreren het aantal schadevrije jaren.

De hoogte van de no claim korting wordt dus bepaalt aan de hand van het aantal schadevrije jaren, middels de bonus/malus ladder. De maximale korting ligt doorgaans tussen de 75% en 80%, afhankelijk van de verzekeraar. Bij veel schades is het echter ook mogelijk dat een klant extra premie moet gaan betalen.

Het hangt per verzekeraar af hoeveel impact opgegeven schade heeft op het aantal schadevrije jaren. Zeker is dat bij het melden van schade een klant een aantal schadevrije jaren in moet leveren. Bij meerdere schadegevallen per jaar moet er per keer een aantal jaren ingeleverd worden.

Ook iemand die voor het eerst een eigen autoverzekering afsluit kan profiteren van no claim korting. Hoewel er in dat geval geen sprake is van schadevrije jaren, levert dat toch al vaak korting op. Dit heeft te maken met het feit dat pas bij een negatief aantal schadevrije jaren (precieze aantal verschilt per verzekeraar) de no claim korting komt te vervallen.

Wanneer men voor een periode langer dan een jaar geen autoverzekering heeft komt het aantal opgebouwde schadevrije jaren te vervallen. Men moet bij het afsluiten van een nieuwe autoverzekering dus weer opnieuw beginnen.