Verkooptraining

Verkooptraining begrippen omschreven

Gepubliceerd op 24-03-2016

2016-03-24

Telefonische acquisitie

betekenis & definitie

Telefonische acquisitie is het ongevraagd benaderen van particulieren middels de telefoon om hiermee vaak iemand aan te sporen om iets te kopen. Over het algemeen kennen verkoper en koper elkaar niet van tevoren.

Bij telefonische acquisitie komt er nogal wat kijken. De meeste mensen zullen niet zomaar bereid zijn om op basis van hetgeen een onbekende over de telefoon zegt een product te kopen of een afspraak hiervoor te maken. Het kan daarom lastig zijn om de telefonische acquisitie succesvol te laten eindigen. Vandaar dat er enkele richtlijnen zijn die er voor moeten zorgen dat de telefonische acquisitie de hoogste kans van slagen heeft.

Er zijn enkele zaken waar men bij telefonische acquisitie rekening mee dient te houden. Men kan zich over het algemeen bijvoorbeeld beter niet te vriendelijk of amicaal tegenover een klant opstellen. Juist een professionele houding draagt bij aan een hogere kans tot slagen. Daarnaast is het aan te raden om een potentiële klant aan te spreken met een goede openingszin, waarna men netjes vraagt of men hierover wat vragen mag stellen. Verder is het altijd goed om enthousiast en zelfverzekerd over te komen. Indien iemand alsnog geen interesse heeft, dient men deze keuze te respecteren en het wellicht bij een ander te proberen.

Omdat verkoper en potentiële koper elkaar bij telefonische acquisitie niet kennen, spreekt men in de praktijk ook wel van koude acquisitie. Het tegenovergestelde van koude acquisitie is warme acquisitie, hierbij kennen verkoper en potentiële koper elkaar al wel van tevoren.