Verkooptraining

Verkooptraining begrippen omschreven

Gepubliceerd op 24-03-2016

Accountmanager

betekenis & definitie

Een accountmanager is iemand die fungeert als tussenpersoon bij de relatie tussen een organisatie of onderneming en klanten of potentiële klanten. Een accountmanager dient er dan ook voor te zorgen dat aan de behoeften van beide partijen wordt voldaan.

In de verkoopwereld wordt over het algemeen een onderscheid gemaakt tussen twee soorten werkzaamheden voor accountmanagers, namelijk de zogenaamde hunters en farmers, vrij vertaald de jagers en de boeren. Laatstgenoemde accountmanager is vooral bezig om bestaande relaties met klanten te onderhouden. Hierbij dient men er als accountmanager voor te zorgen dat de communicatie tussen de eigen onderneming en de klant zo soepel mogelijk is en dat in alle wensen van de klant wordt voorzien. De andere werkzaamheden van accountmanagers staan voornamelijk in het teken van het zoeken naar relaties met nieuwe klanten. In de praktijk zullen vrijwel alle accountmanagers zich zowel bezig houden met het vergaren van nieuwe klanten als het behouden en uitbreiden van de relaties met bestaande klanten.

In de praktijk zijn de meeste accountmanagers werkzaam in het bedrijfsleven, waar een goede relatie met een klant cruciaal is voor de winst van een bedrijf. Accountmanagers zijn echter ook vaak werkzaam voor non-profit organisaties, waarbij het juist belangrijk is om het inhoudelijke doel van de organisatie consistent te blijven vertegenwoordigen. Accountmanagers hebben meestal een vast salaris, aangevuld met een bepaalde bonus. Deze bonus is afhankelijk van de doelstellingen die van tevoren werden gesteld. Dit kan bijvoorbeeld het uitbreiden van een zakelijke relatie zijn, of juist het vergaren van een nieuwe relatie.