Outsourcen betekenis & definitie

Outsourcen is een ''vernederlandst'' woord en betekent het uitbesteden van bepaalde bedrijfsactiviteiten aan een andere organisatie of dienstverlener. Steeds vaker kiezen organisaties ervoor om bepaalde onderdelen die niet tot de kernactiviteiten van het bedrijf behoren, uit te besteden. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de kantine, ICT-service of schoonmaak.

Steeds vaker kiezen organisaties ervoor om zich alleen nog maar op de kernactiviteit(en) van het bedrijf zelf te focussen en al het andere (overbodige) werk uit te besteden aan leveranciers of bedrijven. Een van de grootste voordelen hiervan is dat een organisatie geen verantwoordelijkheid meer draagt voor het personeel van uitbestede activiteiten. Zo hoeft de organisatie zich niet meer druk te maken om het salaris, verzuim of ontslag van schoonmaaksters of kantinemedewerkers, aangezien dit niet hun eigen personeel meer is. Deze kosten kunnen in de papieren lopen en dus scheelt outsourcing daarom veel geld. Ook de flexibiliteit van de organisatie neemt hiermee toe.

Daarnaast kan het de kwaliteit van de kernactiviteit ook doen laten toenemen. Zo kan het voordeliger zijn om een externe organisatie de ICT-service te laten verzorgen, om zo meteen de beste ICT omgeving te creƫren in plaats van iedere keer je eigen ICT-ers aan te moeten nemen die wellicht nog ervaring moeten opdoen of aanvullende opleidingen zouden moeten volgen. Hierdoor is de kwaliteit van de ondersteunende service (ICT) wellicht hoge en kan de focus en aandacht volledig op de kernactiviteit gericht worden. Ook kan outsourcing ervoor zorgen dat extra (administratieve) werklast verdwijnt en medewerkers meer tijd hebben om zich te richten op de kernactiviteit.

Ook kunnen bepaalde activiteiten naar het buitenland verplaatst worden. Dit heet offshoring. Voorbeeld hiervan is de kledingproductie in Bangladesh of de helpdesk naar India. De grootste reden hiervoor is besparing van (loon)kosten. Nearshoring is hetzelfde principe maar dan in de nabijheid (Polen).