Wat is de betekenis van Halo-effect?

2024-03-29
Woordenboek van Populair Taalgebruik

Marc De Coster (2020-2024)

halo-effect

(1920) (psych.) sociaal-psychologisch fenomeen waarbij onze perceptie van iemand positief wordt beïnvloed door onze mening over de andere gerelateerde eigenschappen van die persoon. Halo is een begrip uit de fotografie voor ongewenste lichtkringen en -vlekken op een foto. Een mooi voorbeeld van het halo-effect is het aantrekkelijkheidsstereoty...

2024-03-29
Ensie Encyclopedie

Redactie Ensie (2022)

Halo-effect

Het Halo-effect treedt op wanneer mensen naar aanleiding van een waargenomen eigenschap of kwaliteit, er vanuit gaan dat ook andere eigenschappen of kwaliteiten aanwezig zullen zijn. Het wordt ook een positieve cognitieve bias genoemd, omdat men iemand positief beoordeeld op basis van een/enkele eigenschap(pen) of waarneming(en). Het Halo-effect we...

2024-03-29
Begrippenlijst Sociale Psychologie

Rood Vonk (2017)

halo-effect

De neiging om, als iemand één positieve eigenschap heeft, dit te generaliseren naar zijn andere eigenschappen.

2024-03-29
Bedrijfskunde Integraal

Peter Thuis & Rienk Stuive (2011)

halo-effect

Het hebben van een (positieve of negatieve) mening over het totaal van een persoon, op basis van maar een of enkele elementen van die persoon.

2024-03-29
Gespreksvoering - Basisvaardigheden en gespreksmodellen

Henk T. van der Molen, Mark A. Hommes & Frits Kluijtmans (1995)

halo-effect

Het mechanisme bij het beoordelen van resultaten waarbij de positieve aspecten van een medewerker de negatieve aspecten overschaduwen, die daardoor geen aandacht krijgen.

2024-03-29
Woordenboek vreemde woorden

A. Kolsteren en Ewoud Sanders (1994)

Halo-effect

[v. Lat. halos, Gr. haloos = dorsvloer; kring, en effect, z.a.] (psych.) term om aan te duiden dat het toekennen van een eigenschap of kenmerk van iemand beïnvloed wordt door de indruk die deze persoon maakt op de beoordelende waarnemer.

2024-03-29
Communicatie

Mr. John Knecht en B.G.J. Stoelinga

Halo-effect

Halo-effect is het verschijnsel dat een object met een positief effect een gunstige uitstraling heeft op andere objecten, die tegelijk worden waargenomen of daarmee in associatief verband worden gebracht. Voorbeeld: een fabrikant van een onbekend merk versnaperingen kan profiteren van het halo-effect van een bekend en sterk merk koffie of bier door...

2024-03-29
NIMA marketing lexicon

NIMA (1993)

halo-effect

Neiging om een oordeel over een object (product, organisatie of persoon) te geven op basis van slechts één (opvallend) kenmerk. Dit oordeel wordt als het ware overgedragen op andere kenmerken van het object.

Wil je toegang tot alle 13 resultaten?

Ja, ik word vriend van Ensie!
2024-03-29
Gesprekken in organisaties

Y. Gramsbergen-Hoogland & H. van der Molen (1992)

halo-effect

Een positief aspect van iemand straalt uit over zijn andere aspecten.