Bilbao effect betekenis & definitie

Het Bilbao-effect is een fenomeen waarbij een stad een grote impact ervaart als gevolg van de constructie van een bijzonder (architectonisch) gebouw. Het effect is vernoemd naar de Spaanse stad Bilbao, waar de opening van het Guggenheim museum in 1997 een enorm effect had op het toerisme en de economie.

Met de bouw van het Guggenheim museum in Bilbao (Museo Guggenheim Bilbao) werd in 1992 al begonnen, voordat het in 1997 uiteindelijk geopend werd. Het museum werd hiermee het derde Guggenheim museum, naast de musea in Venetië en New York. De Guggenheim musea staan bekend om hun moderne kunst en behoren tot de meeste belangrijke musea.

Het Guggenheim museum in Bilbao werd ontworpen door de Amerikaanse architect Frank Gehry. De totale tentoonstellingsoppervlakte bedraagt 10.560 vierkante meter. Het gebouw staat bekend als een van de grootste kunstwerken van de hedendaagse architectuur en bestaat vooral uit schubvormige titanium platen en glazen wanden. Dit ontwerp heeft twee functies: het is beschermend en kunstzinnig.

Als gevolg van de opening van het Guggenheim museum ervoer de stad Bilbao, gelegen in de provincie Biskaje in het noorden van Spanje en grootste stad in de autonome regio Baskenland, een enorme groei in het toerisme. Dit had als gevolg dat de stad rijker werd en er uiteindelijk meer banen gecreëerd werden. Sinds de opening van het museum trekt het jaarlijks 1 miljoen bezoekers, waarvan de helft uit het buitenland. De stad ontvangt hierdoor in totaal ieder jaar 150 miljoen aan extra inkomsten en 26 miljoen aan belastingen, wat ervoor zorgde dat de bouw van het museum al in slechts drie jaar werd terugverdiend. In totaal zorgde de komst van het museum voor 4500 extra banen in de stad.

Gepubliceerd op 04-05-2019