De cirkelbenadering van Eberspächer betekenis & definitie

De Duitse sportpsycholoog Eberspächer heeft de zogenaamde aandachtscirkels ontwikkeld welke iets zeggen over het denken en het gewenste gedrag van een sporter tijdens het leveren van zijn prestatie. Deze cirkelbenadering wordt door veel topcoaches gebruikt.

In cirkel 1 ben je alleen bezig met je taak en jezelf. Je concentratie ligt bij dat wat jij op dat moment heel snel, nauwkeurig of mooi wilt doen en alles wat belangrijk is voor het halen van je topvorm. Als je goed geconcentreerd bent, ben je in deze cirkel. Hoe verder je van deze cirkel afraakt, hoe minder geconcentreerd je bent. Als je met je aandacht in cirkel 2 bent, laat je je afleiden door dingen die er zeker niet voor zorgen dat je prestatie verbetert. Dan denk je bijvoorbeeld aan de scheidsrechter of de toeschouwers. Cirkel 3 beschrijft de zogenaamde ‘is-behoort te zijn’ vergelijking. Je let dan op hoe het gaat en vergelijkt dat dan met hoe je vindt dat het zou moeten gaan. In cirkel 4/5 denk je aan winnen of verliezen en de gevolgen daarvan En als je in cirkel 6 je aandacht hebt, dan ben je bezig met de vraag: wat doe ik eigenlijk hier op de baan? Je bent dan helemaal niet meer met je aandacht bij de wedstrijd en je zou misschien liever ergens anders zijn. De cirkelbenadering werkt niet alleen in de topsport. Tijdens een crisis bij een organisatie zou je heel gemakkelijk bezig kunnen zijn met het verliezen van je baan (cirkel 4/5). Het is natuurlijk beter om je aandacht te richten op de oplossing (cirkel 1). Het is altijd goed om je te realiseren dat andere mensen in je directe omgeving zich wel in andere cirkels kunnen bevinden.

Ensiegebruikers willen de geschiedenisprijs winnen! Stem ook mee in slechts 3 seconden.Stem nu op Ensie | Encyclopedie sinds 1946