Theresa Ticheloven

Studentin, Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 13-12-2015

Gamification

betekenis & definitie

Onder gamification of gamificatie verstaat men het gebruik van speltypische technieken en elementen in een omgeving zonder spelcontext. Gamification wordt vooral gebruikt om mensen te motiveren die eentonige, te makkelijke of vervelende taken moeten uitvoeren. Verder is gamification ook op andere gebieden van toepassing, zoals in de marketing.

De gedachte achter gamification is dat mensen graag dingen doen waar ze met andere mensen kunnen concurreren. Daarom worden technieken uit computerspelen overgenomen om oninteressante taken aantrekkelijker te maken. Verder worden de gebruikers door gamificationdesigners dikwijls bewust spelers genoemd. Typische spelelementen die bij gamification vaak worden gebruikt zijn onder andere voortgangsindicatoren, ranglijsten die een vergelijk met andere spelers mogelijk maken, en feedback voor de spelers met betrekking tot de volbrachte taken.

Een voorbeeld van de toepassing van gamification in de praktijk is een experiment dat in Stockholm, Zweden werd doorgevoerd: om mensen te motiveren om te lopen en niet de roltrap te gebruiken, werden de traptreden in een station zoals pianotoetsen gedesignd, die wanneer je erop liep ook daadwerkelijk klanken produceerden.

De fastfood keten McDonald’s heeft gamification onlangs ook in een marketingcampagne gebruikt, toen klanten van de keten werden uitgenodigd om een eigen burger te creëren. Enkele van deze door de klanten gecreëerde burgers werden later voor een korte tijd bij McDonald’s op het menu gezet. In bedrijven wordt gamification bijvoorbeeld ingezet om werknemers die aan de lopende band werken op speelse manier te stimuleren.