Web Analytics betekenis & definitie

Web analytics staan voor het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van webdata van websites ten behoeve van het begrip en het optimaliseren van het gebruik van internet.

Web analytics

* Zijn niet alleen nuttig als instrument voor het meten van webverkeer naar een website.
* Maar ook inzetbaar als instrument voor het bedrijfsleven en marktonderzoek.
* En ook om de effectiviteit van een website te beoordelen en te verbeteren.
* Ze geven bovendien informatie over het aantal bezoekers van een website en het aantal pageviews.

Web analytics toepassingen

* kunnen bedrijven ook helpen bij het meten van de resultaten van de traditionele print of uitgezonden reclamecampagnes.
* Ze helpen bij het inschatten van het verkeer naar een website na de lancering van een nieuwe reclamecampagne.

Een webanalyse kun je op verschillende manieren uitvoeren. In WordPress zit al een mogelijkheid om je statistieken te volgen. Heb je een ander content management systeem voor je website, kun je bijvoorbeeld Google Analytics instellen voor je site. Hoe dan ook, het draait altijd om de volgende vragen:

1. Wie bezoekt jouw website?
2. Hoe komen bezoekers op je website? (zoekwoorden of keywords)
3. Waar komen je bezoekers vandaan?
4. Wat vinden je bezoekers interessant op je website?