(Fr.: regulateur de Ball; Du.: Ballregulator; Eng.: Ball-regulator), een schijfregulateur, bestaande uit een op de as vastgespied wiel, met een aan een van de spaken opgehangen slingergewicht (zie afb.).
Dit dubbel T-vormige stuk, dat aan één zijde met lood is verzwaard om het zwaartepunt niet met het middelpunt te doen samenvallen, is tevens traagheidsmassa. In plaats van een excentriek draagt de slinger een krukje E dat dus als excentriekmiddelpunt is te beschouwen en waaraan de excentriekstang is bevestigd. Kon de slinger overigens vrij bewegen, dan zou hij bij het roteren van het wiel naar buiten gedreven worden. Daar hij echter door een veer aan de wielkrans bevestigd is, wordt hij verend op zijn plaats gehouden, doordat de centrifugaalkracht evenwicht maakt met de veerspanning. Bij versnelling (zie afb.) zal de centrifugaalkracht toenemen en de slinger zich draaiend om het ophangpunt O′ naar buiten willen verplaatsen, dus linksom draaien. De traagheidskracht, die bij versnelling tegengesteld aan de draairichting ontstaat, tracht eveneens de slinger in dezelfde richting te draaien en versterkt dus de centrifugaalkracht.
Daarom noemt men een dergelijke regulateur ook wel een traagheidsregulateur. Dit is een voordeel van een holle verstelweg; bij een bolle verstelweg werkt de traagheidskracht juist tegen. Bij deze verdraaiing verplaatst E zich langs de verstelweg naar het asmidden toe, waardoor de toelaat wordt verkleind. Bij vertraging geschiedt het omgekeerde. Daar de slinger niet gebalanceerd is, geraakt hij in trilling (zie Schijfregulateur); daarom is hij slechts bruikbaar voor een grote rotatiesnelheid.