Tara Kikken

student communicatie- en informatiewetenschappen

Gepubliceerd op 29-02-2016

Affiliate marketing

betekenis & definitie

Affiliate marketing is online marketing waarbij een bedrijf voor een ander bedrijf op eigen bedrijfspagina adverteert. Dit gebeurt vaak in ruil voor services of producten van het door hun geadverteerde bedrijf.

Bij affiliate marketing is er sprake van een partnerschap tussen verschillende bedrijven. Dit partnerschap houdt in dat zij elkaars producten en diensten ontvangen, in ruil voor promotie. Hoe meer traffic er gegenereerd wordt naar het gepromote product, hoe meer de adverteerder kan profiteren van de diensten of producten die hiertegenover staan.

Grote sites zetten deze marketingvariant in om netwerken te creëren waarbij verkoopoptimalisatie het uiteindelijke doel is. Elkaar belonen kan volgens enkele afspraken worden gedaan: beloning per lead, per verkoop, per actie, per view of per klik.

Affiliate marketing kan op verschillende manieren gerealiseerd worden. Er bestaat bijvoorbeeld de optie om een link naar een bepaald product of bepaalde website te maken vanaf eigen pagina. Maar er kan ook gekozen worden voor het aanbieden van het gepromote product in de shop op eigen website. Hierbij worden bezoekers niet naar een andere site doorgestuurd. Sites die nieuwsbrieven sturen naar klanten, kunnen ook daarin het product adverteren.

Een voorwaarde voor succesvolle affiliate marketing is dat er met mate geadverteerd moet worden, want te veel banners en pop-ups schrikken af. Een enkele advertentie trekt effectiever de aandacht dan meerdere bij elkaar. Een advertentie die niet goed aansluit in het design van de site, de doelen en de doelgroep van de site, is ook niet effectief.