Redactie Ensie

Startup begrippen osmchreven

Gepubliceerd op 08-12-2015

Pivot

betekenis & definitie

Een pivot houdt in dat een bedrijf zijn strategie op welk vlak dan ook snel verandert. Dit om een nieuwe strategie voor een product of dienst te testen.

Dat kan een verandering van product zijn, maar bijvoorbeeld ook van doelgroep. Door regelmatig een pivot toe te passen, kan een bedrijf werken aan de meest succesvolle strategie. Een pivot breekt met de traditionele bedrijfsvoering waarin een bedrijf een visie uiteenzet voor de langere termijn.

Een pivot maakt een organisatie flexibel, en geeft de mogelijkheid de best mogelijke strategie te formuleren alsmede de kwetsbaarheid voor een snel veranderende markt te verminderen. Een pivot is als het ware een schakel in het geheel van een bedrijf, dat net de doorslag kan geven. Ook tracht het te voorkomen dat een organisatie vast komt te zitten in dogma’s, en dwingt een pivot tot het uitproberen van productveranderingen en nieuwe strategieën.

Een pivot kan betekenen dat het fundament waar een bedrijf op is gebouwd drastisch veranderd moet worden. Een voorbeeld is een bedrijf dat vliegtuigen bouwt voor de commerciële luchtvaart. Als blijkt dat de vraag vanuit die markt uitblijft, kan dat bedrijf besluiten een pivot toe te passen en zich toe te spitsen op een andere sector, wanneer bijvoorbeeld uit onderzoek blijkt dat de markt voor zweefvliegtuigen rendabeler is, of er meer vraag is naar vrachtvliegtuigen.

De term pivot komt voort uit de startup wereld. Doordat het in die wereld vaak – in eerste instantie - kleinschalige bedrijven betreft, is een pivot daar eerder regel dan uitzondering.