Marketing betekenis & definitie

Marketing is een economische term die duidt op alles wat met het vergroten van de verkoop en afzet van een bedrijf te maken heeft. Het begrip verwijst naar de woorden ‘Market’ en ‘Getting’, zo is het woord Marketing ontstaan.

Marketing is het maken van een beleidsplan waardoor het betreffende bedrijf meer succes heeft. Ook wordt marketing gezien als een manier om aan de wensen van een klant te voldoen, waardoor een grotere winst wordt behaald. Dit gebeurt door middel van promotie, verkoop en analyse- en marktonderzoek.

Sommige bedrijven maken gebruik van een zogenoemde marketingmix om hun winst te vergroten. Dit verwijst naar een strategie van 5 P’s, waar de hele marketingstrategie draait om People (mensen), het Product, de Promotie, de Prijs en de Plaats. Naast marketingmix is het merkmanagement van een bedrijf vaak belangrijk. Bij merkmanagement wordt de aandacht gericht op het merk, niet zozeer op het product. Ook speelt marketing control een grote rol bij sommige bedrijven. Dit begrip heeft te maken met de terugkoppeling van het behaalde resultaat dat geboekt is met marketinggerichte activiteiten.

Er zijn ontzettend veel vertakkingen en variaties van marketing, zo is het marketingbeleid op bijna elk bedrijf over de hele wereld toe te passen.

Een aantal voorbeelden van verschillende marketingstrategieën zijn: actiemarketing zoals event marketing, direct marketing zoals reclame op radio of tv, guerrilla marketing waar met zo min mogelijk geld een zo groot mogelijk resultaat wordt bereikt en als laatste, sociale marketing, waar door middel van marketingstrategieën een positieve verandering in de maatschappij teweeg wordt gebracht.