Redactie Ensie

Startup begrippen osmchreven

Gepubliceerd op 09-12-2015

2015-12-09

Market penetration

betekenis & definitie

De Engelse Term market penetration, in het Nederlands marktpenetratie, verwijst naar de mate waarin een aangeboden product of dienst gebruikt wordt door de consumenten. Om marktpenetratie te meten wordt vaak een formule gebruikt: het aantal gebruikers dat het product bezit, gedeeld door het potentiële aantal gebruikers, vermenigvuldigd met 100.

Wanneer marktpenetratie gebruikt wordt, krijgt het bedrijf een beeld van de groeimogelijkheden binnen de branche waarin zij opereren. Zo kunnen ze het bestaande product, wanneer er vraag naar is, in grotere hoeveelheden aanbieden op de bestaande markt. Ook is marktpenetratie een manier om gebruikende consumenten te verleiden een nieuw en verbeterd product aan te schaffen. Marktpenetratie is verwerkt in het Ansoff-model, vernoemd naar beroemd econoom Igor Ansoff. Het Ansoff-model, ook wel de Ansoff-matrix genoemd, is gericht op product-marketingstrategieën waarvan marktpenetratie er één van is. De andere twee strategieën zijn marktontwikkeling en productontwikkeling. Het Ansoff-model kan gebruikt worden om de groei van een product te verhogen of voor de strategische ontwikkeling van een bedrijf. Bij dit model gaat het logischerwijze voornamelijk om sales en marketing.