Romy Kooij

Wine & Wine Pairing Professional, Wine Writer

Gepubliceerd op 21-05-2015

2015-05-21

Parker Points / Parkerpunten

betekenis & definitie

Parker Points® of Parkerpunten zijn de resultaten van het puntensysteem om wijnen te waarderen, afkomstig van de invloedrijke wijncriticus Robert Parker. Dit wijnbeoordelingssysteem toetst wijnen op basis van een 100-puntenschaal. Deze scores worden wereldwijd gevolgd en hebben rechtstreeks gevolg op de populariteit en de prijs van een wijn.

De Parker Points® of Parkerpunten worden sinds 1978 door de Amerikaanse, voormalig advocaat Robert M. Parker Jr. gepubliceerd in The Wine Advocate, zijn wijnconsumentengids. Hierin streeft Parker naar onafhankelijke, ongecensureerde en betrouwbare informatie; het logo van de nieuwsbrief is een kurkentrekker uitgebeeld als kruisvaarderskruis.
Parker brak definitief door met zijn beoordeling over Bordeauxjaargang 1982. In tegenstelling tot andere wijnjournalisten omschreef hij deze als ‘superb’. Vervolgens kochten de Amerikanen de wijn massaal in, waardoor de prijs aantoonbaar steeg.

The Wine Advocate heeft wereldwijd zo’n 50.000 abonnees. Jaarlijks publiceert TWA meer dan 12.000 beoordelingen op basis van het zogenaamde TWA Rating System, het puntensysteem waarbij wijnen maximaal 100 punten kunnen verwerven. Een lagere score dan 50 wordt niet vermeld.
Parkerpunten zijn voor de wijn wat Michelinsterren zijn voor de gastronomie. Een beoordeling van Parker kan heden ten dage een wijn maken of breken.

KWALIFICATIE:
96-100 - excellent
90-95 - uitstekend
80-89 - bovengemiddeld tot zeer goed
70-79 - gemiddeld
60-69 - matig
50-59 - onacceptabel

Er is ook kritiek op Parker en zijn systeem. Parker zou een aantoonbare voorkeur vertonen voor krachtige, geconcentreerde rode wijnen, waardoor sommige wijnmakers speciale Parkerwijnen zouden ontwikkelen. Dit zou leiden tot vervlakking van de veelzijdigheid.
Feit blijft dat veel wijnverkopers Parkerpunten (RP-punten) gebruiken om hun wijn te kwalificeren en te classificeren en dat consumenten veel waarde aan zijn oordeel hechten.

Eind 2012 kondigde Parker de verkoop aan van een groot deel van zijn bedrijf aan een groep Aziatische investeerders en niet langer als hoofdredacteur actief te zijn.