Roel Grol

Hogeschoolhoofddocent

Gepubliceerd op 26-05-2016

2016-05-26

Economische geletterdheid

betekenis & definitie

De mate waarin mensen in staat zijn om economische concepten te herkennen en te gebruiken in hun dagelijks leven

In het proefschrift van Roel Grol (2016) wordt economische geletterdheid uiteengerafeld in drie elementen: kennis van economische concepten, economische redeneervaardigheid en het vermogen om kennis te transfereren tussen contexten. De eerste component van economische geletterdheid is kennis van economische concepten (Frank, 2002; Salemi, 2005). Economische concepten kunnen beschouwd worden als de basisbouwblokken van economische theorieën (Vernooij, 2012). Kennis van economische concepten is een basis om vervolgens economische redeneringen op te kunnen zetten (Amagir, Kneppers, & Westenberg, 2013; Armento, 1987; Fagin, Halpern, Moses, & Vardi, 1995). Dit is dan ook het tweede onderdeel van economische geletterdheid. De derde component van economische geletterdheid, tenslotte, betreft transfer. Dit betreft de vaardigheid om datgene wat geleerd is in de ene context te herkennen en toe te passen in een andere context (bijvoorbeeld Alexander & Murphy, 1999; Stark, Mandl, Gruber, & Renkl, 1999).

Bronvermelding