Rob Marrevee

Creatief talkshow host Talent First

Gepubliceerd op 21-12-2016

Feedbacktraining

betekenis & definitie

Tijdens een feedbacktraining leren deelnemers op een effectieve manier feedback geven en ontvangen. Feedback geven is vertellen wat het gedrag van de ander voor effect heeft op jou en zeggen hoe blij je daar mee bent.

Feedback geven en ontvangen is voor veel mensen heel confronterend. We hebben een natuurlijk mechanisme waarin we ons gedrag willen verklaren en verdedigen.
Vragen naar feedback en feedback ontvangen vraagt kwetsbaarheid van jezelf, maar ook van de mensen die je feedback geven, zij zijn tenslotte degene die iets laten zien over wat ze vinden en denken.
Ook zijn we bang voor de reactie van de ander. ‘Ik wil de ander niet kwetsen’ of ‘Wat als de ander me een zeur vindt en me niet serieus neemt?’ We zijn bang om onze verbondenheid met de ander op het spel te zetten, zelfs als er van die verbondenheid soms al niet veel meer over is.
In (team)trainingen is het dan ook heel belangrijk aandacht te besteden aan de onderliggende zorg en kwetsbaarheid die feedback geven (en trouwens ook ontvangen!) in de weg staat. Waar ben je bang voor? Wat staat er op het spel? Hoe groot is de kans dat dat ook echt gebeurt? En áls dat dan gebeurt, kun je dat dan verdragen?
Feedback geven vraagt dus moed: de moed om het risico te lopen dat je feedback niet aangenomen wordt of dat er ongemak ontstaat tussen jou en de ander. Feedback geven is die moed waard: want door respectvolle openheid in de samenwerking – ook op punten waar het schuurt – ontstaat uiteindelijk meer verbondenheid. En daar helpen we onszelf, elkaar en de organisatie mee vooruit.