Ensie Encyclopedie

Redactie Ensie (2022)

Gepubliceerd op 27-08-2020

Reclamebord

betekenis & definitie

Een reclamebord is een vorm van adverteren waarbij in de openbare ruimte een bord wordt geplaatst met daarop een (reclame)uiting. Vaak wordt een reclamebord strategisch geplaatst op een plek waar veel mensen komen, zoals langs snelwegen.

Het reclamebord heeft in de geschiedenis, de vaak kleinere, reclameposter en later het affiche opgevolgd. Rond 1796 kwam de reclameposter al veelvuldig voor, maar het formaat was niet veel groter dan een A4tje. Rond de jaren 60 van de 19de eeuw werden voor het eerst grotere reclameposters waargenomen in Parijs. Deze eerste echt grote reclameborden vielen op door hun grote formaat van meer dan twee meter hoog en breed en prachtige kleuren.

Deze vorm van adverteren was de uitvinding van Jules Chéret die de lithografische affiche groot maakte in Parijs en bekend staat als “De meester van het affiche”. Jules Chéret stond erom bekend kleur op een zeer indrukwekkende en opvallende manier te gebruiken. Daarnaast was hij de eerste die niet alleen met tekst maar voornamelijk ook met beeld het aandacht van passanten wist te vangen. Hierdoor bereikte zijn affiches ook een laaggeletterd publiek.

Een techniek die zich later alleen maar verder heeft vertaald in de reclameborden zoals we ze vandaag de dag kennen. Juist doordat reclameborden vaak langs snelwegen staan en andere plekken waar men vluchtig langs komt is het voor de adverteerder belangrijk om met beelden te werken zodat deze een blijvende herinnering achterlaten waar de passant later nog over terug denkt. Zodat het reclamebord ook daadwerkelijk effectief is. Vaak wordt dan ook gewerkt met veel beeld en relatief weinig tekst.