Redactie Ensie

Schrijver op Ensie

Gepubliceerd op 11-04-2015

2015-04-11

Personal digital assistant

betekenis & definitie

De Personal Digital Assistent is een verzamelnaam voor hand- en zakcomputers, zoals de Palm Pilot. De PDA wordt gebruikt als elektronische organizer. Het toont een agenda en adresboek, maar kan ook bestanden aanmaken en mails tonen.

Deze elektronische vorm van een papieren agenda is een kleine, draagbare computer en moet gezien worden als een verlengstuk van de gewone computer. Het voert als het ware de taak uit van een secretaresse. Een PDA heeft enkele functies die een pc ook heeft, zoals de netwerkfunctie en de mogelijkheid om tekstbestanden te maken, maar werkt wel langzamer. Pc's en zakcomputers kunnen onderling informatie uitwisselen. Met de latere versies van de PDA kan ook gebeld worden. Ze verschijnen in verschillende vormen: met een toetsenbord, aanraakscherm of met een kleine pen. Psion bracht de 'Worlds first practical pocket computer' uit in 1984 onder de naam Psion Organiser I. Oud Apple-CEO John Cully zou de term PDA voor het eerst gebruikt hebben in 1992, bij het uitbrengen van de zakcomputer Newton. Inmiddels neemt de smartphone de taak van de persoonlijke digitale assistent over.