Multinational betekenis & definitie

Een bedrijf met afdelingen in minimaal twee landen wordt een multinational genoemd. Een multinational is een groot bedrijf met dochterondernemingen in verschillende landen.

Een multinational wordt ook wel een multinationale onderneming (MNO), een transnationale onderneming of een internationale onderneming genoemd. Een multinational is een onderneming die in meerdere landen tegelijk geregistreerd en/of werkzaam is. In de verschillende landen produceert en/of verkoopt de onderneming haar goederen en/of diensten.

Hoewel er heel veel verschillende multinationals zijn, hebben ze echter gemeenschappelijke kenmerken. Dit zijn: de hoofdbevestiging bevindt zich meestal in één van de rijkere industrielanden, de aandelen zijn als regel over de hele wereld verspreid en deze worden op de grote effectenbeurzen verhandeld, de buitenlandse vestigingen (de dochterbedrijven) mogen vaak zelfstandig handelen en een multinational heeft vanzelfsprekend vestigingen in meerdere landen.

Na de Tweede Wereldoorlog zijn de meeste multinationale ondernemingen gegroeid in aantal en grootte. Veel multinationals zijn gevestigd in industrielanden, maar ook vestigen zij zich steeds vaker in ontwikkelingslanden. Multinationals spelen een belangrijke rol in de mondialisering (het proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie, met als centraal kenmerk een wereldwijde arbeidsdeling). Dit is zo doordat belangrijke multinationals in landen met opkomende economieën zijn gevestigd

Bekende voorbeelden van multinationals zijn Coco-Cola, Sony, Nestlé, Shell, Heineken, Unilever en ABN Amro.

Laatst bijgewerkt 06-07-2016