Redactie Ensie

Schrijver op Ensie

Gepubliceerd op 02-12-2009

2009-12-02

Mediahype

betekenis & definitie

Een mediahype is een feit als er in de media buitengewoon veel aandacht wordt geschonken aan een bepaald onderwerp.

Normaal gesproken wordt het nieuws van verschillende kanten belicht. Er worden deskundigen aan het woord gelaten, ooggetuigen doen hun zegje, gezaghebbers profileren hun (deskundige) mening en de feiten en bronnen worden minstens drie keer gecheckt. Bij een mediahype wordt een nieuwsitem uitvergroot en worden minder mensen aan het woord gelaten en wordt het nieuws vaak minder kritisch gecontroleerd. Bij een mediahype wordt het nieuws vaak op zo'n manier gebracht dat het de aandacht trekt van het publiek. Vaak op wordt de aandacht getrokken op emotioneel gebied. Tijdens een mediahype wordt veel overdreven. Dingen lijken steeds erger te worden, er wordt veel op emoties ingespeeld en er ontstaan soms zelfs nieuwe begrippen naar aanleiding van de mediahype.