Lead betekenis & definitie

De lead is de eerste alinea in een bericht en is tevens een samenvattende inleiding.

De lead is in een bericht vaak te herkennen aan het andere lettertype dan de rest van het artikel. Zo zijn de letters van de lead vaak dikgedrukt, cursief of een combinatie van de twee.

In de lead van een nieuwsbericht in een krant of op een website moet altijd het nieuws verwerkt zitten. Dat is immers de aanleiding om het bericht te schrijven. Vaak wordt er in de lead antwoord gegeven op de vijf W’s (wie, wat, waar, wanneer en waarom) en de H (hoe).

Een voorbeeld van een lead is dan: De president van Amerika (wie) heeft gisteren (wanneer) via een live-verbinding vanuit Washington (waar) laten weten dat Guantanamo Bay wordt gesloten (wat). De president bezweek uiteindelijk onder druk van de oppositie (waarom). De gevangen worden overgeplaatst naar reguliere gevangenissen (hoe).

Het doel van de lead is ervoor te zorgen dat de lezer ook de rest van het artikel gaat lezen. Wanneer het nieuws pas in de laatste alinea is te vinden is de kans groter dat een lezer vroegtijdig afhaakt. Logischerwijs is de eerste alinea na de lead de op één na meest interessante. Een nieuwsbericht wordt daarom ook wel oprolbaar of een omgekeerde piramide genoemd.

Ensie zoekt vrijwilligers voor het digitaliseren van oude Encyclopedische werken. Interesse? Lees hier hoe het werkt!