Kwantitatief onderzoek betekenis & definitie

Kwantitatief onderzoek is gericht op het vinden van statistische bewijzen en biedt daardoor antwoorden die in hoeveelheden worden uitgedrukt. Het doel van een kwantitatief onderzoek is daarom vaak het kunnen doen van uitspraken over een bepaalde groep, oftewel generaliseren.

Voorbeelden van een kwantitatief onderzoek is een onderzoek naar hoeveel mensen er in Nederland de spits vermijden, of uit hoeveel personen een bepaalde doelgroep bestaat. Een kwantitatief onderzoek wordt dus meestal over een grote groep onderzoekseenheden verricht.

Bij een kwantitatief onderzoek wordt vaak gebruik gemaakt van een enquête met korte antwoordmogelijkheden zoals ‘ja’ of ‘nee’, of een schaal die loopt van ‘totaal mee eens’ tot ‘totaal mee oneens’. De uitkomst van het onderzoek wordt weergegeven in bijvoorbeeld een tabel of grafiek. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is een organisatie die meestal een kwantitatief onderzoek toepast.

De enquête bij een kwantitatief onderzoek kan op verschillende manieren worden afgenomen. Zo kan de onderzoeker gebruik maken van een schriftelijk onderzoek, een telefonisch onderzoek, een face-to-face onderzoek of een online onderzoek.

Het tegenovergestelde van een kwantitatief onderzoek is een kwalitatief onderzoek. Een kwalitatief onderzoek is meer gericht op emoties en bevindingen van mensen, en heeft daardoor een minder specifieke uitkomst.

Laatst bijgewerkt 14-03-2016