Klanttevredenheid betekenis & definitie

Klanttevredenheid geeft aan in hoeverre een klant in positieve zin te spreken is over een bepaalde onderneming. Hierbij kunnen zaken als de hoogte van de productprijs, vriendelijkheid van het personeel of het adequaat reageren op problemen een belangrijke rol spelen.

De klanttevredenheid maakt onderdeel uit van de strategie van bedrijven. Het is namelijk belangrijk om de klant tevreden te stellen zodat deze trouw blijft aan het bedrijf en vaker langs komt. Uiteindelijk zal de omzet van het bedrijf stijgen.
Klanttevredenheid kan worden gemeten door middel van onderzoeken, veelal bekend als klanttevredenheidsonderzoeken. De onderneming stelt de klant daarbij verschillende vragen over het bedrijf, waarbij zaken als service, prijs en kwaliteit van de producten centraal staan. Op die manier krijgt de onderneming een beeld van haar sterkten en zwakten en kan worden getracht om de klanttevredenheid te vergroten.

Gepubliceerd op 07-07-2010