Ensie Encyclopedie

Redactie Ensie (2022)

Gepubliceerd op 07-03-2016

Klantgerichtheid

betekenis & definitie

Klantgerichtheid betekend prioriteit geven aan de tevredenheid en het welzijn van de klant.

Een klantgerichte organisatie vindt de klant het belangrijkst. Bij bijvoorbeeld verkoop en service staat de klant centraal. Door klantgericht te zijn, proberen bedrijven en organisaties meer klandizie te creëren. Als een bedrijf niet klantgericht is, is de kans groot dat het bedrijf klandizie verliest.

Klantgerichtheid bestaat niet alleen uit zakelijke onderdelen zoals verkoop en informatieverstrekking. Verwachtingen en wensen van klanten spelen ook een grote rol bij klantgerichtheid. Om klantgericht te zijn, is het belangrijk als het bedrijf vanuit de klant denkt. Persoonlijke eigenschappen zoals inlevingsvermogen, oplossingsgericht zijn en goed kunnen luisteren helpen daarom om de klantgerichtheid binnen een bedrijf te vergroten. Daarnaast moet men goed met kritiek en klachten om kunnen gaan.

Bedrijven en organisaties die klantgericht zijn denken regelmatig na over wie de klanten zijn en welke producten of diensten er nu nodig zijn. Het hele bedrijf is erop gericht om de wensen en de behoeften van de klant te vervullen.