Ensie Encyclopedie

Redactie Ensie (2022)

Gepubliceerd op 14-03-2011

Klacht

betekenis & definitie

Een klacht is een uiting van ontevredenheid over een bewezen dienst, een persoon of een product.

Men voelt zich bijvoorbeeld onheus bejegend door een bedrijf, de zaken lopen anders dan verwacht. Vaak is het nodig om toenadering te zoeken om de klacht te kunnen uiten. Dit kan rechtstreeks intermenselijk contact zijn dan wel via communicatiemiddelen. Er kan ook een tijd overheen gaan alvorens men de klacht gaat uiten. Wanneer het ongenoegen op een gegeven moment zo groot wordt gaat men over tot het formuleren en indienen van een klacht met als doel gehoord te worden.

Het is van belang dat men samen probeert om een oplossing te vinden voor de klacht. Een goede afhandeling van klachten vergroot het vertrouwen en de tevredenheid. Hier zijn beide partijen mee gediend. Wanneer een klacht goed wordt afgehandeld en ook gelijk in een systeem worden gerapporteerd dan kan dit bijdragen tot een aanzienlijk verbetering van het rendement in een onderneming. Het goed afhandelen van een klacht kan ertoe leiden dat een klant ook klant blijft of weer terug gaat komen.