Gap-analyse betekenis & definitie

Gap-analyse is een begrip dat vooral veel voorkomt in de zakenwereld. Bij een gap-analyse worden de behaalde resultaten vergeleken met de vooropgezette resultaten van een bedrijf of organisatie. Het gat dat hier tussen valt, het verschil tussen het gewenste en het behaalde resultaat, is de zogenaamde ‘gap’.

Een gap-analyse wordt door bedrijven gebruikt om te kijken hoe het de afgelopen periode is verlopen en waar in de toekomst aan gewerkt moet worden. De gap-analyse is een moment van terugkijken, reflecteren, evalueren en verbeteren. Een gap-analyse kan aan het eind van de financiële periode plaatsvinden, maar kan ook halverwege. Het doel van een gap-analyse gedurende een lopende periode is kijken of de werkzaamheden de gewenste resultaten op hebben geleverd.

Een gap-analyse bestaat uit grofweg drie stappen. Als eerste worden de huidige resultaten verzameld, hierbij wordt er gekeken naar materiaal, competenties en het prestatieniveau. Daarna wordt er gekeken naar het niveau van de prestaties die gewenst zijn in de toekomst. Deze twee lijsten worden via grafieken en statistieken tegenover elkaar gezet. De ‘gaps’ tussen beide niveaus zijn zo goed te zien. De punten waar de verschillen het grootst zijn, zijn de aandachtspunten waar in de toekomst verbetering in moet komen.

Met een gap-analyse worden in een bedrijf ‘alle neuzen dezelfde kant op gezet’, zodat alle medewerkers van een bedrijf weer weten wat het doel is voor de komende periode en waar extra aan gewerkt moet worden.