Franchise betekenis & definitie

Een franchise is een zelfstandig ondernemer die werkt onder de naam van een groter concern. Het ondernemingsprincipe komt veel voor bij supermarktketens, maar wordt ook door eigenaars van andere winkels toegepast.

Tegen betaling mag een franchisenemer gebruik maken van de handelsnaam van een franchisegever. Dit biedt voor beide partijen zowel voor- als nadelen. Doordat consumenten al vertrouwd zijn geraakt met de formule beschikt de franchisenemer over een behoorlijke inkomstenzekerheid. Daar staat tegenover dat de winkel volledig moet worden ingericht volgens de huisstijl van de franchisegever en dat er uitsluitend producten van de keten mogen worden verkocht. Voor een franchisegever is het grootste voordeel dat er weinig hoeft te worden geïnvesteerd in nieuwe filialen. Doordat het daarnaast om een beproefde formule gaat, kan gebruik gemaakt worden van bestaande kennis.
Supermarktketens beschikken meestal over een groter aandeel eigen filialen dan winkels van franchisers. De supermarktketen Spar vormt daarop een uitzondering en is een volledige franchiseformule: alle filialen worden uitgebaat door zelfstandig ondernemers.