Ensie Encyclopedie

Redactie Ensie (2022)

Gepubliceerd op 29-03-2023

Fact based marketing

betekenis & definitie

Fact based marketing betekend letterlijk 'op feiten gebaseerde marketing’.

Op feiten gebaseerde marketing is niet nieuw. Het is gewoon een nieuwere terminologie voor de eeuwenoude marketingpraktijk van 'uw klant kennen’ door het inzetten van marketing of customer intelligence. Fact based marketing wordt ook wel evidence-based marketing genoemd wat is gebaseerd op het voorzien van nuttige en relevante informatie, in plaats van alleen een goed verhaal.

Klanten (voor marketeers vaak persona’s en of karakters) vinden het moeilijk om feit en fictie te scheiden door de vele marketingcampagnes. Daarnaast kan door de grote hoeveelheid informatie op o.a. review websites de geloofwaardigheid en eerlijkheid van het bedrijf in twijfel worden getrokken als de informatie niet duidelijk is.

Op feiten gebaseerde marketing vergroot het gebruik van de juiste feiten voor de klanten. Combineer dit met de juiste klantinformatie, die weer verkregen is uit big-data-analyse samen met meer traditionele tactieken, zoals focusgroepen en klantonderzoek, stelt dit marketeers in staat hun klanten beter te bedienen. Niet onbelangrijk van fact based marketing is relevantie en het creëren van een emotionele band met de doelgroep.

< >