Commissariaat voor de Media betekenis & definitie

Het Commissariaat voor de Media is een journalistiek orgaan dat onder andere controleert of publieke media-instellingen zich aan de Mediawet houden. Het Commissariaat voor de Media is net als de Mediawet opgericht in 1988.

Het Commissariaat voor de Media houdt toezicht op het gebied van financiën en programmering bij de publieke televisie- en radio-omroepen en bij de commerciële zenders in Nederland. Het Commissariaat voor de Media houdt alleen toezicht op de omroepen die in Nederland gevestigd zijn. De zenders van RTL Nederland (RTL4, 5, 7 en 8) vallen hier bijvoorbeeld buiten, omdat RTL Nederland officieel in Luxemburg gevestigd is. Naast toezicht houden op naleving van de Mediawet, houdt het Commissariaat van de Media ook toezicht op de naleving van de Wet op de vaste boekenprijs. In de Mediawet staan regels met betrekking tot leden van omroepen en programmering. De Wet op de vaste boekenprijs is in Nederland ingevoerd om de prijzen van boeken en bladmuziek te controleren en vast te stellen.