Ensie Encyclopedie

Redactie Ensie (2022)

Gepubliceerd op 14-03-2016

Citymarketing

betekenis & definitie

Citymarketing omvat alle activiteiten die door gemeentelijke organisaties worden verricht om een stad of dorp zo goed mogelijk te profileren. Doel is om instanties, bedrijven en personen over te halen zich in de gemeente te vestigen of de stad te bezoeken.

Bij citymarketing staan de onderscheidende kenmerken van een gemeente centraal, ook wel unique selling points (USP) genoemd. Belangrijk hierbij is de uitstraling en reputatie van een stad. Citymarketing richt zich normaliter op drie doelgroepen: bewoners, bezoekers en bedrijven. Soms wordt er ook een vierde doelgroep onderscheiden: bollebozen, ofwel studenten.

Veel gemeenten houden zich vandaag de dag bezig met het onderscheiden van de stad. Met deze aanpak wordt de stad een merk, waarbij ook een kenmerkende slogan en logo niet mogen ontbreken. Enkele treffende voorbeelden zijn “I AMsterdam”, “Er gaat niets boven Groningen” of “Make it Happen” (Rotterdam).

Naast een aantrekkelijke slogan is een belangrijke voorwaarde voor succesvolle citymarketing dat alle activiteiten samenhangend zijn. De werkzaamheden moeten passen binnen een duidelijke, haalbare en kenmerkende gemeentelijke visie. Ook een afgebakende doelgroep is hiervoor een vereiste.

Het doel van citymarketing is om maatschappelijke instellingen, bedrijven en personen (ofwel bewoners ofwel toeristen) over te halen om naar de stad te komen en op deze wijze een positief imago te creëren. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door evenementen naar de stad te halen, het verbeteren of verbreden van een cultureel aanbod of het vasthouden en bevorderen van kennis.

Citymarketing gaat dus hand in hand met concurrentie, zowel in nationaal als mondiaal perspectief. Overigens kan citymarketing ook plaatsvinden op kleinere en/of grotere schaal, zoals een wijk, regio of provincie.