Acquisitie betekenis & definitie

Acquisitie omvat het verwerven van nieuwe klanten en opdrachten. In de bedrijfswereld is het vaak de benaming van de afdeling die is belast met deze taak.

Bij acquisitie spelen goede communicatievaardigheden een belangrijke rol, omdat potentiële klanten overtuigd moeten worden van het product dat een bedrijf aanbiedt. Als het product eenmaal wordt afgenomen, is het van belang dat de klant tevreden is en vaker wil samenwerken. Op die manier ontstaat een vaste klantenkring voor een bedrijf, dat op die manier is verzekert van inkomsten.
Acquisitie kan worden onderverdeeld in koude en warme acquisitie. In het eerste geval staat het verwerven van nieuwe klanten centraal om zodoende het bestaande klantenbestand uit te breiden. Omdat de klant het bedrijf nog niet kent, is deze vorm van acquisitie moeilijker dan warme acquisitie. Met behulp van warme acquisitie wordt getracht de samenwerking met bestaande klanten te bevorderen en via hen nieuwe opdrachten in de wacht te slepen.

Dit artikel is mede to stand gekomen door Bankr: specialist in zakelijke leningen