Een A-merk is een merk dat een hoge naamsbekendheid geniet, een goede reputatie heeft en toonaangevend is in prijs kwaliteit verhouding.
Een A-merk wordt veelal gedefinieerd als een merk met een distributiespreiding van meer dan 75%. Concreet houdt dit in dat het merk in driekwart van de in aanmerking komende winkels in de branche verkrijgbaar is.
Voor bedrijven is het creëren van een sterk merk van belang. Als uiteindelijk een combinatie van kwaliteit en naamsbekendheid wordt gegenereerd is de klant bereid om een prijs te betalen die niet alleen in het product zelf zit, maar ook juist in de beleving.
Naast A-merken zijn er ook nog zogenoemde B- en C-merken. Een B-merk kenmerkt zich door een een lagere naamsbekendheid en verkrijgbaarheid. Het komt voor dat B-merken in dezelfde fabriek of productielijn geproduceerd worden als de A-merken maar dat het product alleen op een andere manier in de markt gezet wordt. De kwaliteit van het product zelf hoeft dus niet eens lager te liggen. Een C-merk heeft veelal een lagere prijs en een merkconcept dat niet geheel of totaal niet is doorgevoerd.