Redactie Ensie

Psychologiebegrippen omschreven

Gepubliceerd op 24-11-2015

2015-11-24

Burn-out

betekenis & definitie

Een burn-out is een psychische aandoening waarbij mensen geen energie of plezier meer kunnen opbrengen om alledaagse taken te verrichten. Ze zijn letterlijk ‘opgebrand’ en ervaren een voortdurend gevoel van algehele uitputting. Een burn-out wordt veroorzaakt door langdurige blootstelling aan stress en is het gevolg van aanhoudende emotionele overbelasting.

Een burn-out kan zich manifesteren in zowel lichamelijke als geestelijke klachten:
• Geestelijke klachten: concentratieverlies, angstaanvallen, stemmingswisselingen, besluiteloosheid, nergens zin in hebben, depressief.
• Lichamelijke klachten: algehele uitputting, slapeloosheid, extreme vermoeidheid, pijn in de nek en schouders, laag libido, hoge bloeddruk.

Een burn-out wordt vaak in één adem genoemd met arbeid, zoals een constant te hoge werkdruk of stress binnen de werkomgeving. Hoe hoger de opleiding, hoe hoger de kans op een burn-out. De emotionele overbelasting kan echter ook ontstaan door persoonlijke omstandigheden, relationele problemen of ziekte en overlijden.
Daarnaast spelen biologische en psychologische factoren een rol. Iemand die perfectionistisch is aangelegd en hoge eisen aan zichzelf stelt, heeft een grotere kans op een burn-out. Dat geldt ook voor mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, een gebrek aan assertiviteit en faalangst. Men wil of kan geen tijd nemen voor ontspannende activiteiten.

Overspannenheid wordt meestal gezien als het voorstadium van een burn-out. Men ervaart weliswaar fysieke en mentale symptomen, maar de ziekteverschijnselen bij overspannenheid zijn minder hevig en worden niet structureel genegeerd, zoals bij een burn-out wel het geval is.

Het beste medicijn om te herstellen van een burn-out is rust en een gezonde levensstijl. Regelmatig bewegen, gezonde voeding en een evenwichtige balans tussen werk en ontspanning kan doorgaans al bijdragen aan een betere kwaliteit van leven. Om genezing te bevorderen, kan het wenselijk zijn om diverse ontspanningstechnieken te leren, zoals mindfulness of meditatie. Mocht dat niet tot verbetering leiden, kan medicatie voor sommigen een oplossing zijn.