Gepubliceerd op 21-06-2017

Generatie

betekenis & definitie

X, een marketing-etiket voor de generatie mensen geboren tussen 1960 en 1970, de kinderen van de zgn. babyboomers. Zij zijn meestal hoger opgeleid en worden vaak gezien als apathisch, anti-materialis- tisch, pessimistisch en onverantwoordelijk.

De illusies van hun hippie-ouders hebben ze al lang verloren! Zij zijn de bewuste losersin een troosteloze wereld. Ze zijn er niet in geslaagd te beantwoorden aan de eisen ‘snel, mooi en succesvol’ van de huidige technocratische samenleving. In de socio-economi- sche sector vormen deze jonge volwassenen een ondefinieerbare groep: hun interesses en hun koopgedrag zijn moeilijk te vatten. In advertenties is GeneratieX(ten onrechte) ook syn. geworden met het yuppendom. Genoemd naar de in 1991 verschenen gelijknamige roman van de Amerikaanse auteur Douglas Coupland. Het boek handelde over de post- yuppiegeneratie, die rebelleerde tegen materialisme en buitensporige consumptie. Toch bestond deze ben. al veel eerder. Generation X werd in de jaren zestig al gebruikt door de Britten Charles Hamblett en Jane Deverson, als titel van een verzameling interviews met jonge mensen. In Frankrijk noemt men de equivalenten van de GeneratieX lagénération nulle;in Californië worden ze theSlackersgenoemd. Vgl. patatgeneratie.

Je mag niet verwachten dat de ‘generatie X’ het voortouw neemt in een proces van nationale regeneratie. (Elsevier, 05/03/94)

Ik behoor niet echt tot ‘Generatie X’, of hoe dat marktsegment ook mag heten... (Humo, 15/09/94) Volgt een uitvoerig en gepassioneerd betoog over de Amerikaanse X-generatie. ‘Daarmee worden in Amerika de fans van Pearl Jam, Nirvana en Sound- garden geassocieerd,’ legt hij uit. ‘De cynische generatie.’ (Vrij Nederland, 23/04/94)

De Generatie X komt op straat in Franstalig België. Veel jongeren, met X-petjes, naast honderden andere insignes van alle mogelijke hogescholen en universiteiten en ook secundaire scholen, paradeerden gisteren in de gietende regen langs de oevers van de Maas in Luik. (De Morgen, 28/10/94)

Deze Generatie X-vertegenwoordigsters zijn fans van o.a. pop art, Soho, ‘In Bed with Madonna’ en Kylie Minogue en ogen als punky Barbie-poppen. (Oor, 19/11/94)

De grootte van de GenXfiles (21 spreads B 500 Kb per stuk) zorgde er echter voor dat de Net-popula- riteit van de X-generatie toch voornamelijk steeg onder diegenen die over een snel modem beschikken. (Wave, februari/maart 1995)

Weg met de Generatie X, leve de ambitie. Hoera! (Nieuwe Revu, 25/10/95)