Popmuziek Encyclopedie

Jan van der Plas & Mike Schepers (2003)

Gepubliceerd op 02-05-2017

Promotie

betekenis & definitie

Reclame maken.

In de popmuziek draait alles om naamsbekendheid. Ben je beroemd dan stromen de zalen vol, kent niemand je dan blijft zelfs het kleinste muziekcafé leeg. Een beginnende band is per definitie onbekend en heeft dus nog geen eigen publiek. Zo’n band heeft dus veel baat bij een goede promotie. Het doel van promotiewerk is fans winnen. Als die er eenmaal zijn is het zaak ze te behouden. Een band moet dus aan klantenbinding doen. Dat kan bijvoorbeeld door met enige regelmaat een e-mail nieuwsbrief rond te sturen met de laatste ontwikkelingen rond de band. Als mensen na een optreden naar de merchandisestand toe komen wordt vaak hun adres voor de mailinglijst gevraagd. Daarmee is er ook meteen een lijst met mogelijke sponsors voor een eigen beheer plaat. Een prachtige vorm van promotie doet zich voor als mensen een fanclub willen oprichten. De grotere platenmaatschappijen hebben allemaal een afdeling die zich alleen met promotie bezighoudt.