Popmuziek Encyclopedie

Jan van der Plas & Mike Schepers (2003)

Gepubliceerd op 02-05-2017

OOR

betekenis & definitie

Nederlands invloedrijkste muziekblad. Opgericht in 1970 als Muziekkrant Oor.

De opkomst van het blad loopt parallel met het toenemende belang van albums in de popmuziek. Het verhaal van een plaat en een artiest wordt belangrijker en dus valt er meer over te schrijven. Van begin af aan staat Oor voor een volwassen vorm van popjournalistiek, waarbij een kritische houding en onafhankelijkheid voorop staan. Het blijkt een gat in de markt want in de loop van de jaren zeventig groeit Oor als kool. Met de opkomst van punk en new wave, eind jaren zeventig, tekent zich een waterscheiding af binnen de lezersgroep. Oudere muziekliefhebbers, die graag verhalen lezen over hun helden The Beatles, Rolling Stones en Neil Young, hebben geen boodschap aan kwalitatief mindere nieuwlichters en haken af. De fanatieke new wavers herkennen zich eerder in het nieuwe Vinyl. Rond 1984 is Oor op sterven na dood. De redding komt met de opkomst van de compact disc, die platenmaatschappijen weer doet adverteren en de oudere generatie weer terugbrengt in de platenwinkel. Vanaf dat moment houdt Oor zorgvuldig het midden en probeert het blad zoveel mogelijk doel- en leeftijdsgroepen te bedienen. Met succes, want het blad groeit weer richting de oude oplagecijfers. De opkomst van de dansmuziek halverwege de jaren negentig zorgt voor een soortgelijke waterscheiding. In 1997 kiest Oor, inmiddels door uitgever Bonaventura verkocht aan De Telegraaf, definitief voor een jongere doelgroep. Méér dance, minder ouwe lullen, zo luidt het devies. De actie blijkt geen onverdeeld succes. De oudere lezers lopen weg, terwijl de verse aanwas tegenvalt. Bovendien blijkt het moeilijker om zinnig over vrijwel instrumentale dansmuziek te schrijven dan over de zielenroerselen van singer/songwriters. Al snel wordt de koers bijgesteld en concentreert Oor zich op het publiek dat de grote festivals Lowlands en Pinkpop bezoekt. De grote commerciële slag die De Telegraaf dacht met Oor te kunnen maken blijft dus uit en het blad wordt verkocht aan de in muziekbladen gespecialiseerde Nederlandse Tijdschriftengroep.