Pleun de Groot

Consultant Trainer Content Marketing DusDialogisch

Gepubliceerd op 26-06-2015

Content Marketing

betekenis & definitie

Content Marketing gaat over engagement. Je mikt niet op harde sales en kortetermijndoelstellingen. Wat je wilt bewerkstelligen is dat mensen zich aangetrokken voelen tot jouw goede verhaal. Je wilt een langetermijnrelatie opbouwen met de doelgroep.

Content Marketing is veelomvattend en tegelijk nietszeggend. Vraag 10 marketeers om een betekenis en je krijgt 10 verschillende verhalen. Toch is Content Marketing alles behalve een vluchtig iets. Het gaat om de inhoud, om je verhaal.

Als organisatie heb je een verhaal, dit verhaal wil je naar je doelgroep communiceren en daar heb je kanalen voor nodig. Dit alles is storytelling. Content Marketing maakt storytelling concreet. Doelgroepen worden bepaald, kanalen worden bij de doelgroepen gezocht en per kanaal en doelgroep wordt bekeken hoe je de boodschap het beste kan vormgeven. Dit kan het geschreven woord zijn, maar ook beeld en geluid.

De relatie tussen Content Marketing en online is snel gelegd, omdat de term juist in deze tak van marketing zo veelvuldig gebruikt wordt. Toch zou Content Marketing niet toegespitst moeten zijn op online of offline. Deze twee zijn slechts vormen om je doel te bereiken.

Key bij Content Marketing is engagement. Je mikt niet op harde sales en kortetermijndoelstellingen. Wat je wilt bewerkstelligen is dat mensen zich aangetrokken voelen tot jouw goede verhaal. Je wilt een langetermijnrelatie opbouwen met de doelgroep.

Er zijn natuurlijk activiteiten binnen je Content Marketing Strategie die meetbaar zijn, maar uiteindelijk gaat het altijd om een duurzame relatie.