Pim de Rooij

Eigenaar GeniusWhale.com - Contentmarketing

Gepubliceerd op 26-03-2015

2015-03-26

Contentmarketing

betekenis & definitie

Contentmarketing is het strategisch creëeren en vermarkten van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel het aantrekken en behouden van een vooraf gedefinieerde doelgroep, wat vaak meer leads en sales als gevolg heeft.

Contentmarketing is een manier van marketing doen voor bedrijven.

Content is een aanwinst (of beter een 'asset'). Contentmarketing is het succesvol verspreiden van die content met als doel een gewenste zakelijke uitkomst te realiseren.

Sterke contentmarketing bestaat uit vier onderdelen:

1. Contentmarketing doelen
Zonder duidelijke doelen en zonder contentmarketing plan zal je content nooit bij de juiste persoon terecht komen. Deze doelen kun je bepalen door de volgende punten te definiëren:
- De bedrijfsvisie
- De doelgroep
- De buyer journey
- Trigger moments
- Unieke expertise van het bedrijf
- Reeds aanwezige content
- Thema's
- Keyword analyse
- Contentkalender

2. Content creatie
Na het definiëren van de doelen is het zaak de content te creëeren. Bepaal daarvoor de volgende vier punten:
- Het onderwerp
- Het medium (blog, nieuwsbrief, video, white paper, artikel, webinar, etc.)
- De informatiebronnen
- Look & feel

3. Content promotie (contentmarketing)
Zonder promotie zal je content nooit gevonden worden. Een goed promotieplan is een combinatie van:
- Promotiekanalen (binnen eigen kanalen, social media, partners & experts, betaalde media)
- Lead nurturing (begeleid je prospect binnen je funnel)
- Fragmentatie (verdeel hetzelfde onderwerp over verschillende media)
- Meten & testen (weet wat werkt)
- Leren

Waar traditionele marketing verloren gaat wanneer je marketingbudget stopt, houdt contentmarketing eeuwig stand omdat het niet verdwijnt en steeds weer voor nieuwe leads zal zorgen.