George Hendrik Breitner;* geb. Rotterdam 12 september 1857, overl. Amsterdam 5 juni 1923.
Studeerde te Rotterdam onder leiding van C. Neurdenburg (tekenen) en later C. Rochussen (1875), daarna in Den Haag leerling van de Haagse Tekenakademie (J. Ph. Koelman) 18751882, in 1880 raadgevingen van W. Maris, daarna te Parijs (in 1884 les van F. Cormon).
Vertrok in 1886 naar Amsterdam (lessen op de Rijksakademie, onder leiding o.a. van A. Allebé (1886—1887). ‘Amsterdams’ schilder van ‘het leven op straat’, maakte ook veel ‘naakten’ en was ‘een vriend der huzaren’ met zijn cavalerie- en artillerievoorstellingen. Heeft geëtst, maar was vooral een groot impressionist in zijn aquarellen.
Heeft veel onderscheidingen met zijn werken op binnen- en buitenlandse exposities behaald. Was lid van ‘Arti et Amicitiae’ te Amsterdam. Behaalde in 1894 een prijs uit het Willink van Collenfonds. Gaf les aan T. Bakker, P. ten Cate, M. Ch. L. Fritzlin, R. Hanf, C. G. ’t Hooft, G. D. Labots, M. H. Mackenzie, C. J. Maks, F. H. Verster van Wulverhorst. Gaf raadgevingen aan A. M. de Kruijff, J. J. Ritsema en P. Th. van Wijngaerdt.
Tentoonstellingen te Amsterdam. Arnhem, Den Haag enz. van 1879-1905 (en later), o.m.: stillevens; veldpost; huzaren op mars; de hoefsmid; stuk geschut met bespanning; diverse duingezichten met cavaleristen; enkele portretten; manoeuvres; rijdende artillerie op de heide; schuiten bij avond; tientallen Amsterdamse straatgezichten met trams: bespannen paarden: volksvrouwen; interieurs met Japanse vrouwen; gezichten in de dokken; bouwplaatsen, enz.
Stedelijk Museum Amsterdam; grote collectie schilderijen, aquarellen en tek. Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam; in het atelier; liggend naakt (studie); meisjesportret; voor de spiegel; buitenwijken van Amsterdam; twee Amsterdamse vrouwen (studie); doorbraak voor de bouw van Maison de la Bourse te Amsterdam. Gemeentemuseum Arnhem: buurtje in de Jordaan (G.H.B.); Gele rijders op de Veluwe (gem. G. H. Breitner).
Haags Gemeentemuseum: twee zelfportretten; het Rokin; de rode kimono; liggend naakt; waspit, ca. 1895; cavalerie; heiwerk; de zandhoek; meisje in blauwe kimono; stadsgezicht in de winter: militairen; tekeningen enz.
Dordrechts Museum: de Dam te Amsterdam bij avond; zelfportret.
Rijksmuseum Amsterdam: rijdende artillerie; het Damrak te Amsterdam: veldartillerie; huzaar te paard: het Rokin te Amsterdam: de Singelbrug bij de Paleisstraat te Amsterdam; schafttijd; inkwartiering; rustende cavalerie; meisje in kimono; schepen in het ijs; de klompjes; cavalerie in rust (aquarel); paardenstudie (aquarel); de Dam te Amsterdam (aquarel).
Centraal Museum Utrecht: liggend naakt; paardentrams op de Dam te Amsterdam: vrouwelijk naakt (aquarel); manlijk naakt (zwartkrijttek.).
Rijksmuseum Kröller-Müller Otterlo: vrouwelijk halfnaakt (G. H. Breitner); de windstoot (G. H. Breitner); zelfportret; portret van een vrouw; fabrieksmeisjes ; twee grondwerkers; doorbraak voor de bouw van Maison de la Bourse; 145 aquarellen en tekeningen.
Frans Halsmuseum Haarlem: grondwerkers (aquarel).
Jan Cunen Museum Oss: paarden op de Dam te Amsterdam, bij avond. Rijksmuseum Twenthe Enschede: meisje in witte kimono.
Singer Museum Laren (N.H.): de Dam te Amsterdam; doorbraak Raadhuisstraat te Amsterdam; militairen in de duinen (aquarel).
Rijksmuseum Van Bilderbeek-Lamaison Dordrecht: Amsterdam bij winter; werkpaarden in de sneeuw.
Catalogi (tentoonstellingen) Sted. Mus. A'dam. 1947; Haags Gemeentemuseum, 1947148; Mus. De Lakenhal Leiden, 1953: Colmion-Scheen; P. H. Hefting en C. C. G. Quarles van Ufford 'Breitner als fotograaf', R'dam, 1966 (uitg. Lemniscaat). Museumjournaal 3. 1957-58 (A.
M. Hammacher, bh. 89-94) en (K. Heynsius, bh. 99-104): Luns; J. Mens, korte biografie. Stichting Zaio Amsterdam, 1957. Plasschaert; Thieme-Becker; Van Hall I en II; l. V. Vincent, akademisch proefschrift van universiteit A'dam (15-3-66); Waller.