Een connectionistisch model dat de taal- en informatieverwerking door de hersenen beschrijft. Volgens dit model wordt grammaticale informatie grofweg via twee routes of kanalen verwerkt. Eén lexicale informatieroute, waar specifieke taalkennis voor vereist is (bijvoorbeeld voor het leen van onregelmatige woorden) en een tweede grafeen-naar- foneem route of een non-lexicale route. Via deze tweede routes vindt een fonologische hercodering plaats, bijvoorbeeld voor het lezen van onzinwoorden, leenwoorden en betekenisloze woorden. Dyslectici kunnen met één of beide informatieroutes problemen ervaren. Voor meer informatie P.B. Gough (1972); H. Rubenstein, S.S. Lewis & M.A. Rubensteinn (1971); en T.A. Harley (1997).
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk