Peter van Montfort

Senior Consultant logistiek at ONESTEiN

Gepubliceerd op 24-09-2014

2014-09-24

Klantorderontkoppelpunt (KOOP)

betekenis & definitie

Het moment binnen het totale productieproces, waarop het bestelde product klantspecifiek wordt.

Het totale productieproces begint op het moment dat we de onderdelen waaruit het product gaat bestaan reserveren of picken. Het eindigt op het moment dat het eindproduct gereed is om te leveren aan de klant.

We maken een fiets.
Deze is leverbaar in drie standaard framematen ( 1, 2 en 3) en drie standaard kleuren (geel, rood en blauw).
De gele fietsen zijn leverbaar met of zonder versnellingen.
Alle andere kleuren zijn slechts leverbaar ZONDER versnellingen.

Een klant bestelt een fiets met framemaat 1, kleur geel, met versnellingen.
Het klantorderontkoppelpunt van deze bestelling ligt helemaal aan het eind van het productieproces. Deze specifieke fiets kan namelijk tot op het allerlaatste moment nog aan een willekeurige andere klant verkocht worden.

Een andere klant bestelt een fiets met framemaat 2, kleur blauw, met versnellingen.
Het klantorderontkoppelpunt van deze bestelling ligt op het moment dat de versnellingen op de fiets gemonteerd worden. Vanaf dat moment is de blauwe fiets met framemaat 2 namelijk geen standaard product meer, en wordt hij specifiek voor de betreffende klant.
Tot aan het moment van monteren van de versnellingen was het nog een standaardproduct, daarna niet meer.

Als een klant een witte fiets bestelt ligt het klantorderontkoppelpunt op het moment dat het frame wit gespoten wordt. Vanaf dat moment is het namelijk geen standaardproduct meer, maar is het specifiek voor DIE klant.