Peter van Minnen

Auto-ID expert: focus op goederen bewegingen, Track & Trace, voorraad & locatiebeheer

Gepubliceerd op 11-08-2013

Klantorderontkoppelpunt

betekenis & definitie

Het klantorderontkoppelpunt (KOOP) is het punt dat aangeeft hoe ver (stroomopwaarts in een bedrijfskolom) een klantenorder doordringt in het productie- of distributieproces van de aanbieder van een product of dienst.

Bij het maken van een gereed product dat vanuit voorraad wordt geleverd heeft een klant geen inbreng in eventuele specifieke aanpassingen. Bij het aanschaffen van een keuken is de inbreng van de klant iets groter: de keuken wordt samengesteld uit voorraad onderdelen van verschillende fabrikanten die op maat worden geassembleerd tot een geheel. Bij het bouwen van een huis worden balken op maat gezaagd en kozijnen op maat vervaardigd en alles wordt op locatie in elkaar gezet. Dit zijn een aantal processen waarbij het KOOP steeds verder stroomafwaarts komt te liggen. De balken van het huis waren standaard tot aan de bouwplaats. Een voorbeeld waarbij door slim denken voordeel in de logistieke keten werd behaald is de distributie bij Harley Davidson: een frame en een motor wordt gebruikt in diverse modellen. Frames en motoren worden dus in grote getale gemaakt. Op basis van trends en voorspellingen maakt men kleinere series van zadels, sturen, beplating en benzinetanks. Pas na een klantorder neemt men de benodigde onderdelen en brengt deze naar de spuiterij. Door slimmer te werken heeft men het klantorderontkoppelpunt verder stroomafwaarts in de keten gebracht, met alle voordelen van dien: beter gespreide productieplanning, minder specifieke voorraad, snellere levering aan de klant.