Paul van den Dool

Visual Interaction Designer en Front-end Developer

Gepubliceerd op 06-07-2015

2015-07-06

User Experience

betekenis & definitie

User Experience (UX) is de ervaring van klanten tijdens interacties met een bedrijf, haar diensten en haar producten.

De eerste vereiste voor een goede User Experience is om te voldoen aan de behoeften van de klant zodat klanten kosten noch moeite gespaard blijven. Vervolgens zorgt eenvoud en elegantie van producten voor genot in bezit en gebruik van de producten. Echte User Experience gaat echter veel verder. Een User Experience van hoge kwaliteit wordt behaald door het naadloos fuseren van diensten en producten. Hierbij loopt gebruikersgemak als een rode draad door de volledige customer journey; van aanleiding tot aankopen, het daadwerkelijk aankopen van producten, het gebruik van het product tot de nazorg.

Een goed voorbeeld is Disneyland in de Verenigde Staten die in 2014 niet alleen hun website hebben verbeterd door het plannen van het bezoek aan het pretpark makkelijker te maken, maar ook–door de introductie van de Magic Band–de beleving in het park makkelijker en leuker hebben gemaakt. Deze Magic Band is een polsbandje met een sensor die bezoekers in staat stelt om onder andere hun hotelkamers te openen, te betalen bij restaurants en winkels en toegang te krijgen tot een snelle rij bij attracties. De verkleedde acteurs die door het park lopen krijgen zelfs een seintje wanneer er een jarig kind in de buurt is zodat zij deze persoonlijk kunnen feliciteren.

De User Experience beperkt zich dus niet tot een website, een mobiele applicatie of een fysiek product, maar sijpelt door alle aspecten van een bedrijf, haar diensten en haar producten.