Paul van den Dool

Visual Interaction Designer en Front-end Developer

Gepubliceerd op 13-07-2015

Advertentie blindheid

betekenis & definitie

Het fenomeen waarbij bezoekers van een website niet kijken naar onderdelen waar van zij denken dat het advertenties zijn.

Er is veel reclame te vinden op het internet. Zo veel zelfs dat de bezoekers van websites een selectief zicht hebben ontwikkeld. Met behulp van eye tracking is namelijk bewezen dat bezoekers die een website met een specifiek doel bezoeken, niet kijken naar onderdelen van de website waarvan ze verwachten dat het reclame is.

Advertenties zijn vaak op vier plaatsen te vinden:
- Boven aan de content in de vorm van een banner
- Rechts van de content in de side bar
- Onder aan de content in de vorm van een banner
- In een pop-up

Zodra informatie op één van deze plekken staat en al dan niet vormgegeven als een banner, dan is de kans groot dat bezoekers deze informatie overslaan.

Pas als de bezoeker aan het browsen is en op zoek is naar leuke aanbiedingen wordt er pas op advertenties gelet.