Neuromarketing betekenis & definitie

Neuromarketing is het toepassen van hersenscans voor marketingdoeleinden.Toepassingen verschillen van het pretesten van nieuwe concepten tot het vooraf beoordelen van marketingcommunicatie. De inzet van hersenscans in reclame en marketing is een relatief nieuw vakgebied dat rond de millenniumwisseling ontstond.

Neuromarketing belooft een volgende stap in datagedreven marketing. Waar marketeers over het algemeen of beslissen op basis van onderbuik of op basis van feiten - dus achteraf - in de praktijk, biedt neuromarketing een kans om vooraf bijvoorbeeld een reclame, video of brochure op zijn commerciële waarde te schatten.

De meest gangbare voorbeelden van neuromarketing zijn EEG en fMRI scans.

EEG
Bij Elektro Encefalo Grafie (EEG) wordt via een aantal sensoren op het hoofd de electrische activiteit van de hersenen gemeten en omgezet in een grafisch patroon. EEG is een relatief grove meetmethode als het gaat om vast te stellen in welk specifiek gebied van het brein zich welke activiteit voordeed. Het meet aandacht en emotie. EEG is daarentegen relatief betaalbaar en is heel precies als het gaat om de meting in de tijd. EEG geeft daarmee uitstekend antwoord op de vraag op welk moment bij het bekijken van deze reclame of bedrijfsfilm welke hersenactiviteit te zien was.

fMRI
Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI) is een ander voorbeeld van de toepassing van neuromarketing. Een fMRI scan levert een driedimensioneel beeld op van de de mate van doorbloeding van heel specifieke gebieden in het brein. Zo staat het ‘oplichten’ van de insula gelijk aan pijn of walging, de amygdala (meestal!) synoniem voor afkeer en angst en de is de nucleus accumbens het beloningscentrum. Hoewel fMRI scans erg nauwkeurig zijn om te meten waar de hersenactiviteit zich voordoet, is de precisie van fMRI in de tijd gezien relatief beperkter dan EEG.

Gepubliceerd op 27-02-2015