Transactionele NPS betekenis & definitie

Transactionele NPS is bedoeld om de mening van de klant over een bepaalde zakelijke transactie te beoordelen.

Een bedrijf kan een Net Promotor Score-enquête onmiddellijk verzenden nadat een klant een bestelling plaatst. In dit geval is het onderzoek transactioneel, omdat het specifiek is ontworpen om te meten hoe de klanttevredenheid is veranderd na een recente interactie met uw product of dienst.

Transactionele NPS-enquêtes gebruiken specifieke formuleringen waarin de transactie wordt vermeld. In plaats van te worden gevraagd hoe waarschijnlijk het is dat ze uw bedrijf in het algemeen aanbevelen, kan een klant worden gevraagd het bedrijf te beoordelen "op basis van hun meest recente aankoop of bestelling."

Transactionele enquêtes zijn vaak zeer uitvoerbaar. Als een klant een probleem heeft met het afleveren of betalen van een product, is de actie die moet worden ondernomen om de situatie te herstellen vrij duidelijk. In deze context kunnen de vastgelegde gegevens helpen om een onmiddellijke oplossing voor een hangend probleem te realiseren. Daarnaast kan het op de lange termijn de verbetering van kernprocessen vergemakkelijken die de algehele perceptie van een product of dienst verbeteren.

Groot voordeel van de Net Promoter Score is zijn veelzijdigheid. Het is mogelijk om te meten per kwartaal of net na een grote transactie, waarmee de NPS een bedrijf de mogelijkheid om waardevolle feedback te verzamelen op elk moment in de levenscyclus van de klant. Dit roept de vraag op of het beter is om klanten regelmatig te ondervragen, zoals bijvoorbeeld tweejaarlijks, of na een belangrijke gebeurtenis of transactie.