Stories betekenis & definitie

Stories zijn compilaties op social media platformen van losse foto’s of video’s die door gebruikers voor 24 uur de wereld in worden gestuurd en zichtbaar zijn voor volgers. De Stories verdwijnen daarna automatisch van het profiel.

Door de opkomst van steeds betere smartphone hebben Snapchat als Facebook geconcludeerd dat de camera het nieuwe toetsenbord is, en content dus met de smartphonecamera wordt gemaakt en geconsumeerd. In Snapchat, Instagram, Facebook en zelfs in WhatsApp zit tegenwoordig al een Storie functie. De gezichtsfilters en wereldfilters in de storie software maken gebruik van de augmentedreality-techniek, ze voegen iets toe aan de werkelijkheid. Stories zijn dus weer een tussenfasen naar het gebruiken van arugmented reality.

Stories hebben de volgende kenmerken:
• Staand en beeldvullend
• Mobiel gemaakt en geconsumeerd
• Tijdelijk zichtbaar (24 uur)
• Een foto of een video van 10 seconden
• Streepjes geven de hoeveelheid stories aan
• Bewerkingsopties als tekenen, schrijven, stickers en emoji’s plakken
• Locatietagging is mogelijk en hashtags zijn doorzoekbaar

Als je stories bekijkt, word je niet afgeleid doordat een story beeldvullend is. Dit bevordert de betrokkenheid met de content. De tijdelijkheid onderschrijft "het leven in het hier en nu", maar ook de afnemende relevantie zoals ook bij een een SMS of e-mail bericht van een jaar oud.

Het nadeel van stories is dat ze niet zo sociaal zijn, omdat er niet openbaar gereageerd kan worden maar alleen naar de maken van de story. In Snapchat is het wel weer mogelijk om een groepsstorie te maken.

Het eerste story-format buiten social media om is al gespot op Mashable, en heten de Mashable Reels. Deze mobiele contentvorm vertelt een verhaal in korte, staande video’s.