Social shopping betekenis & definitie

Social shopping is het voorbereiden of doen van aankopen in een sociale, interactieve online omgeving. Een consument die reviews leest of schrijft, interacteren op een beoordelingssite, het geven van ratings, het bekijken van aankopen van vrienden, het delen van wenslijsten of bijvoorbeeld twitteren over een laatste aankopen.

Social shopping ontwikkelt zich binnen een speelveld van twee uitersten. Enerzijds zijn er webshops die sociale elementen toevoegen aan hun website, bijvoorbeeld door het mogelijk te maken om feedback te geven aan producten. Een ander goed voorbeeld van een social shopping toepassing is de 'Magic Mirror' in de winkels van Macy's. Hiermee is het mogelijk digitaal kleren te passen en deze te delen via Facebook. Aan de andere kant zijn er webshops die volledig geïntegreerd zijn binnen een social media platform. Delta's Airlines bijvoorbeeld stelt consumenten in staat om vluchten te zoeken, te boeken en te betalen binnen Facebook, ook wel f-commerce genoemd.
Een geheel nieuwe vorm van social shopping zijn social shoppingsites waar de gebruiker een profiel kan aanmaken en zijn of haar favoriete producten kan tentoonstellen. De eigen pagina vormt een etalage van producten die men heeft of graag wilt bezitten. Deze interactieve online communities als Fancy.com of Nuji.com, krijgen steeds meer invloed op het koopgedrag van consumenten. Webshops kunnen hier weer op inspelen door bezoekers de mogelijkheid te geven hun producten op een social shopping site te delen.