Social selling betekenis & definitie

Social selling is het proces om via een actieve aanwezigheid op sociale platformen meer sales te genereren. Social selling professionals stellen nuttige content via bijvoorbeeld blogspost, white papers of webinars beschikbaar aan (potentiële)klanten. Hiermee wordt het zakelijke netwerk uitgebouwd, banden verstevigd en direct of indirect meer sales gegenereerd.

Maar social selling is ook het proces van onderzoeken, contact leggen en de interactie met klanten aangaan via social media netwerken, zoals Twitter en LinkedIn. Dit kan door zelf kwalitatieve content te plaatsen, door te interacteren met (potentiële) klanten of bijdragen van (potentiële) klanten te delen. Op deze manier creëren sales professionals relaties met potentiële klanten en verhogen zij hun geloofwaardigheid door interesse voor de klant te tonen. Goede social selling professionals hebben vaak een sterk 'personal brand'.

Social selling is een onderdeel van social business, waarbij bedrijven de klant centraal stellen en met inlevingsvermogen het probleem van de (potentiële) klant begrijpt en (pro)actief adviseert. De kracht van een succesvolle social business is als een hele organisatie op deze manier acteert. In dat geval genereert niet alleen de sales professional omzet, maar elke professional die zich de skills van social selling eigen maakt.

Is social selling een tijdelijk fenomeen? Verschillende onderzoeken onderschrijven de meerwaarde van social selling. 73% van de sales professionals die social media in hun sales proces opnemen, halen betere resultaten. Gezien het feit dat 50% van de werknemers in 2020 bestaat uit Millennials, de groep die is opgegroeid met internet, mobiel en socials, kan het niet anders zijn dan dat social selling een wezenlijk onderdeel gaat worden van bedrijfsprocessen. Deze groep is namelijk als geen andere gewend om de laatste sociale technieken en innovatieve platformen te gebruiken om te communiceren.